Čo nás čaká



21. 11. 2018

Testovanie T5 - 2018


 

Bleskovka...

Pri príležitosti 700. výročia vzniku mesta
Ružomberok boli ocenené mnohé osobnosti,
ktoré sa pričinili o zviditeľnenie a rozvoj
nášho mesta. Teší nás, že aj naša pani
riaditeľka Elena Volanská bola jednou
z ocenených osobností.

Srdečne blahoželáme !

Volanska IMG_9886a
 

Dobré čitateľské zručnosti vytvárajú predpoklad pre zvládnutie ostatných vyučovacích predmetov, preto by mali v rámci školského vzdelávania patriť medzi kľúčové oblasti. Čitateľská gramotnosť je schopnosť porozumieť a používať také písomné jazykové formy, ktoré:

  • vyžaduje spoločnosť,
  • ktoré majú hodnotu pre jednotlivca.

Poznáme tri aspekty čitateľskej gramotnosti:

  1. procesy porozumenia
    1. vyhľadávanie určitých informácií
    2. vyvodzovanie záverov
    3. interpretovanie a integrovanie myšlienok a informácií
    4. hodnotenie obsahu, jazyka a textových prvkov
  2. ciele čítania
    1. čítanie pre literárny zážitok / fiktívny hrdina, udalosť, prostredie/
    2. čítanie pre získavanie a využívanie informácií. /aspekty reálneho sveta/
  3. čitateľské zvyklosti a postoje /podporujú celoživotné vzdelávanie/

Rozvoj čitateľskej gramotnosti aktivity:

  • hlasné čítanie
  • tiché čítanie
  • vzájomné čítanie / v dvojiciach, v skupine/ 
  • odpovede na otázky k textu
  • tvorba otázok k textu / ak vie o čom čítal, vie vytvárať otázky/
  • rozprávať jeden druhému o prečítanom
  • napísať krátku vlastnú reakciu
  • dramatizácia

Netradičné formy na rozvoj čitateľskej gramotnosti

PROJEKT:

  • čítajú rodinní príslušníci triedy pre triedu
  • číta celá škola – naraz v určitý deň a určitý vymedzený čas – aj školníci a tak...
  • čítajú väčší menším
  • tvorba maľovaného čítania starších mladším / podľa prečítaného textu/
  • čítame škôlkárom
  • sedíme nad knihou: vytváranie sloganov nabádajúcich k čítanie práve tej- vybranej knihy
  • vytváranie zaujímavého obalu na knihu – tvorba, čo najpútavejšej obálky ku knihe
  • deň poézie – vyhľadávanie kníh v domácich knižniciach, čítanie a rozbor poézie na hodinách – nie súťaž, ale prehliadka najzaujímavejších básní v závere týždňa v knižnici
  • Deň čitateľských kútikov – žiaci sa podľa vlastného záujmu zaradia a jeden deň zotrvajú podľa záujmu v čitateľskom kútiku, ktorý ich zaujíma: napr. encyklopédie, poézia, ľudové rozprávky, moderné rozprávky, DANIEL HEVIER, GABRIELA FUTOVÁ,...

CIEĽ:
Nárast záujmu žiakov o čítanie, ich stimulácia k tvorivosti, k rozvoju prezentačných zručností, podnecovanie k vlastnej tvorbe. Vždy v každom projekte čítanie a diskusia k prečítanému, formulácia hlavných myšlienok, tvorba vhodného nápisu, interpretácia textu, prezentácia vlastného názoru, využitie poznatkov.