Dobré čitateľské zručnosti vytvárajú predpoklad pre zvládnutie ostatných vyučovacích predmetov, preto by mali v rámci školského vzdelávania patriť medzi kľúčové oblasti. Čitateľská gramotnosť je schopnosť porozumieť a používať také písomné jazykové formy, ktoré:
- vyžaduje spoločnosť,
- ktoré majú hodnotu pre jednotlivca.
Poznáme tri aspekty čitateľskej gramotnosti:
- procesy porozumenia
- vyhľadávanie určitých informácií
- vyvodzovanie záverov
- interpretovanie a integrovanie myšlienok a informácií
- hodnotenie obsahu, jazyka a textových prvkov
- ciele čítania
- čítanie pre literárny zážitok / fiktívny hrdina, udalosť, prostredie/
- čítanie pre získavanie a využívanie informácií. /aspekty reálneho sveta/
- čitateľské zvyklosti a postoje /podporujú celoživotné vzdelávanie/
Rozvoj čitateľskej gramotnosti aktivity:
- hlasné čítanie
- tiché čítanie
- vzájomné čítanie / v dvojiciach, v skupine/
- odpovede na otázky k textu
- tvorba otázok k textu / ak vie o čom čítal, vie vytvárať otázky/
- rozprávať jeden druhému o prečítanom
- napísať krátku vlastnú reakciu
- dramatizácia
Netradičné formy na rozvoj čitateľskej gramotnosti
PROJEKT:
- čítajú rodinní príslušníci triedy pre triedu
- číta celá škola – naraz v určitý deň a určitý vymedzený čas – aj školníci a tak...
- čítajú väčší menším
- tvorba maľovaného čítania starších mladším / podľa prečítaného textu/
- čítame škôlkárom
- sedíme nad knihou: vytváranie sloganov nabádajúcich k čítanie práve tej- vybranej knihy
- vytváranie zaujímavého obalu na knihu – tvorba, čo najpútavejšej obálky ku knihe
- deň poézie – vyhľadávanie kníh v domácich knižniciach, čítanie a rozbor poézie na hodinách – nie súťaž, ale prehliadka najzaujímavejších básní v závere týždňa v knižnici
- Deň čitateľských kútikov – žiaci sa podľa vlastného záujmu zaradia a jeden deň zotrvajú podľa záujmu v čitateľskom kútiku, ktorý ich zaujíma: napr. encyklopédie, poézia, ľudové rozprávky, moderné rozprávky, DANIEL HEVIER, GABRIELA FUTOVÁ,...
CIEĽ:
Nárast záujmu žiakov o čítanie, ich stimulácia k tvorivosti, k rozvoju prezentačných zručností, podnecovanie k vlastnej tvorbe. Vždy v každom projekte čítanie a diskusia k prečítanému, formulácia hlavných myšlienok, tvorba vhodného nápisu, interpretácia textu, prezentácia vlastného názoru, využitie poznatkov.